torsdagen den 27:e september 2012

OKFest: Konst på webben

"Lemminkäinens moder" Akseli Gallen-Kallela, 1897
Jag har tidigare skrivit kort om datavisualiseringar på OKFest här, och lovade då återkomma med en rapport om öppenhetsarbete på nordiska konstmuseer. Museer med fokus på bildkonst har i allmänhet mer upphovsrättsligt skyddat material än andra, men även sådana verk blir så småningom fria och kanske är det ingen slump att de som tar ledningen på webben nu verkar vara de traditionella museerna med den äldre konsten. Som holländska Rijksmuseum kunnat konstatera finns deras mest kända målningar ofta i tusentals usla reproduktoner på nätet, och bästa försvaret för konsten torde vara att ge användarna tillgång till äkta vara.

Ateneum i Helsingfors samarbetar sedan i våras med Wikimedia Finland och har bl a ordnat återkommande skrivstugor för museets anställda och vänner. Tillsammans har de kunnat höja kvaliteten på hittills drygt 120 poster i finska Wikpedia, de flesta om kända verk i samlingarna som Gallen-Kallelas Lemminkäinens moder och Edelfeldts Ett barns begravning. Tommi Kovala från Wikimedia som presenterade arbetet på OKFest kunde inte nog understryka värdet i att ett av de största och viktigaste museerna i landet velat gå in i så intimt samarbete med organisationen. De visar på möjligheterna, och banar på det viset väg för många andra, mindre aktörer som också kan nå ny publik för sin konst via Wikipedia.

Wikimedia jobbar i många olika länder projektvis med museer, arkiv och bibliotek som vill göra sina resurser fritt och gratis användbara för alla. I Sverige har vi sett samarbete med bl a RAÄ, men hittills har inga konstmuseer tagit del. För den som är intresserad finns stöd och råd att hämta på deras GLAM-sida.
Även Statens museum for Kunst i Köpenhamn intar en allt generösare hållning till vidareanvändning av konstbilder ur samlingen. Museet tog del i Google Arts Project med 158 verk och kan därigenom erbjuda användarna fria bilder i mycket hög upplösning här. Bilderna är attraktiva för användarna eftersom de är av hög kvalitet, tydligt licensierade med CC:BY och dessutom kommer från en förvaltare med hög trovärdighet och gott renommé. De dyker nu allt oftare upp i Wikipediaartiklar och får därmed än vidare spridning över världen som länkar till lärande och förståelse. Mest nedladdat av alla verk är en Vilhelm Hammershøj från 1901, men bland publikfavoriterna finns också en Lucas Cranach från 1532. Den har varit i public domain 389 år, sa Merete Sanderhoff från SMK, och nog framstår det som fullständigt orimligt att användarna ska behöva betala bildrätt för den?


Både Tommi Kovala och Merete Sanderhoff betonade betydelsen av att explicit och tydligt märka sina material med maskinläsbara licenser. Mer info om SMK:s arbete med CC-licensiering finns här. Och den som fortfarande är nyfiken rekommenderas att fara till Köpenhamn för seminariet Sharing is caring den 12 december 2012.

Både Ateneum och SMK förvaltar i huvudsak äldre verk med utgången upphovsrätt, deras bilder hör alltså hemma i public domain. Men även när det gäller samtida konst finns idag ansatser att tillgängliggöra material mer öppet. Här ska bara kort nämnas de projekt Chiaki Hayashi, i samverkan med utställande konstnärer, genomfört på Mori Art Museum i Tokyo - och det arbete som just i samband med OKFest inletts av Sarah Stierch (museumist & open culture advocate) på Wikimedia för att informera nu verksamma bildkonstnärer om fördelarna med att använda öppna licenser. Det kommer att bli intressant att följa!

Johanna Berg, Digisam

söndagen den 23:e september 2012

OKFest: Öppen data för alla!

Fotograf: paulylioja CC:BY
I veckan hade jag glädjen att delta i OKFest (Open Knowledge Festival) i Helsingfors. Festivalen var ett jättestort arrangemang i öppenhetens tecken, med över tusen deltagare från mer än hundra länder – och det blir mycket positiv energi på ett ställe! Tretton parallella temaspår om fascinerande ämnen som miljö, journalistik och forskning är dock mer än man kan ta in. Varje deltagare missade säkert det mesta, men var och en fick ändå helt säkert del av nya idéer, kontakter och erfarenheter. Det var fina dagar och jag kan omöjligt fånga dem i en enda bloggpost men datavisualiseringen måste jag berätta om i alla fall.

Datavisualisering, alltså databaserade bilder, grafer och animeringar är ett oerhört starkt verktyg för information och lärande. Väl använt – av t ex Gapminder – kan det framstå som ren magi. Därför var det spännande att höra om initiativ för att avmystifiera området och göra smarta visualiseringsverktyg användbara för vem som helst.

Maya Indira Ganesh från Tactical Technology Collective i Berlin/Bangalore talade om vad hon kallar info-aktivism - socialpolitiskt förändringsarbete med bra data och visualiseringsmodeller som verktyg i t ex Drawing by numbers. Ganesh framhöll också OKFN:s (Open knowledge foundation) School of data som snart presenterar flera lättillgängliga verktyg och vägledningar i ”data wrangling”.

Flera exempel fick vi av GIS-analytiker från Esri OY som, utöver tjänster baserade på det egna verktyget ArcGIS, också presenterade smart användning av opensource-verktyget Quantum GIS. Nästan all data kan knytas geografiskt och en karta säger mer än tusen ord. Men möjligheterna i Sverige är tyvärr begränsade eftersom svenska Lantmäteriet i motsats till sin finska kusin fortfarande tar betalt för rådata. Det är synd.

Alla verktyg kan förstås användas till alla slags ämnen, bara man använder dem på rätt data. Men det var ju ändå kul med det mer kulturarvsnära exempel som gavs av Lesley Kadish från Minnesota Historical Society under rubriken ”The space between curation and free archives”. Hon beskrev ett omfattande projekt kring Fort Snelling i Minneapolis, som syftar till att digitalt återskapa miljön kring fortet och så rikt som möjligt visa den förändring platsen genomgått sedan 1800-talets början. Minst lika spännande var dock det delprojekt som på bara ett par månader skapat A Place in Time med visualiserade uppgifter om postgång och handel på fortet kring jul 1849. En liten, enkel och lätthanterlig visualisering av ett väldigt begränsat material – som ändå öppnar många nya vägar till kunskap och insikt. Kolla det!

För övrigt rekommenderas de bandade keynote-föreläsningarna med bl a Michael Edson, Hans Rosling och Anneli Jäätteenmäki som finns att titta på här. Jag återkommer snart med en bloggpost om nyskapande arbete på stora nordiska konstmuseer!

Johanna Berg, Digisam

måndagen den 17:e september 2012

Kom igång med CC!


Hitta rätt licenser. CC:BY Kalexanderson
Digisam bjuder tillsammans med Creative Commons Sverige och .SE in till en halvdag för dig som vill komma igång med CC. Vi kommer att ge en introduktion till CC-licensieringens möjligheter och praktisk kunskap om hur man går till väga för att licensiera sina resurser. Seminariet vänder sig till dig som jobbar i skolan och behöver resurser att använda tillsammans med eleverna, och till dig som arbetar med att tillgängliggöra digitalt kulturarv - eller planerar att sätta igång. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av att arbeta med CC.

När: Tisdag 6 november 2012, klockan 13-17 + avslutande mingel
Var
: Stiftelsen .SE, Ringvägen 100 A, Stockholm

På programmet står:
- Andreas Nord, prisbelönt IT-pedagog på Ekillaskolan i Sigtuna
- Karin Nilsson, chef för Digtala museet på Livrust-kammaren, Skokloster slott och Stiftelsen Hallwylska museet
- Kristina Alexanderson, Internet i skolan, .SE & CC Sverige
- Johanna Berg, Digisam/Riksarkivet

Andreas Nord kommer att berätta hur han arbetar med sina elever och varför skolan behöver tillgång till fria resurser. Karin Nilsson beskriver sina tankar kring tillgängliggörande utifrån institutionsperspektivet, och hinner kanske också berätta om LSH:s långtgående samverkan med Wikimedia Sverige. Johanna Berg talar om att våga prioritera sitt samhällsuppdrag och betonar betydelsen av att börja med det enklaste. Kristina Alexanderson, slutligen, kommer att gå igenom CC-licenserna och ge praktisk vägledning i hur du kommer igång.

Anmälan:
 Deltagande på seminariet är kostnadsfritt, men antalet platser är begränsat. Anmäl dig här OBS senast den 30 oktober så vi vet hur många som kommer!

Lär dig mer om CC!

Vi vill redan nu flagga för nästa seminarium den 22  januari 2013. Då bygger vi tillsammans vidare på de påbörjade processerna. Seminariet vänder sig då till dig som är igång och använder CC-licenserna men som kanske stött på oväntade utmaningar i nya arbetssätt. Vid detta tillfälle ges möjlighet till fördjupning, och vi kommer att försöka svara på alla frågor som kan ha kommit upp i samband med implementeringen av CC. För att få ut så mycket som möjligt av januariseminariet bör du alltså ha viss erfarenhet av att arbeta med CC. 

När: Tisdagen den 22 januari 2013, klockan 13.00-17.00
VarStiftelsen .SE, Ringvägen 100 A, Stockholm

Har du frågor är du välkommen att vända dig till Kristina Alexanderson på .SE eller Johanna Berg på Digisam.

Vi hälsar dig varmt välkommen!

/ Johanna Berg, Digisam & Kristina Alexanderson, .SE

torsdagen den 13:e september 2012

Europeana har nu öppnat digitalt kulturarvsdata fritt!


 
Vy mot Gamla stan och Söder, 1900, Carl Curman, Riksantikvarieämbetet.

Europeana har nu öppnat över 20 miljoner digitalt metadata för fri återanvändning genom CCO licenser (Creative Commons CC0 Public Domain Dedication). Detta är ett viktigt steg mot öppen tillgång till data som innebär att beskrivande information om Europas digitala kulturarv blir nu åtkomlig för utbildningar, kreativa ändamål, utveckling av appar, nya webbtjänster, m m.

onsdagen den 5:e september 2012

Nu har vi en engelsk version av vår blogg. Det är en kortare version där vi skulle vilja dela några av våra blogginlägg relevanta för våra internationella besökare, (se länk här eller i högerspalten).